suzuki.info.pl
http://suzuki.a-ng.eu/forum/

kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
http://suzuki.a-ng.eu/forum/viewtopic.php?f=14&t=13922
Strona 1 z 1

Autor:  panteclaw [ śr lut 25, 2015 12:54 am ]
Tytuł:  kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy

Witam, w związku iż przerabiam zdeka swoją Vitarkę mam pytanie odnośnie ukł. kierowniczego.

Jaki powinien być kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy ?
Chodzi o to by kierownica po skręcie wracała spowrotem na swoje miejsce czyli pozycja 0 - jazda na wprost.

rysunek zdeczka przybliżający problemik:

Autor:  szweraf [ śr lut 25, 2015 6:23 am ]
Tytuł:  Re: kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy

Info z wiki:

"Przykłady skutków błędnego ustawienia wyprzedzenia sworznia zwrotnicy:

wyprzedzenie sworznia zwrotnicy zbyt duże w kierunku jazdy (dodatnie): wysokie siły kierowania i utrzymywania kierunku;
wyprzedzenie sworznia zwrotnicy zbyt duże w kierunku przeciwnym (ujemne): niezadowalające powracanie w położenie do jazdy na wprost, wrażliwość na wady opon, skłonność do ściągania, zwiększona wrażliwość na wiatr boczny;
różne wartości pochylenia sworznia zwrotnicy po lewej i prawej stronie: skłonność do ściągania w bok, zwłaszcza w połączeniu z odpowiednimi reakcjami nawierzchni."

Autor:  panteclaw [ śr lut 25, 2015 8:56 am ]
Tytuł:  Re: kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy

nono.....

a tak coś od siebie, z doświadczenia...
jak to wygląda w vitarze bądź w samuraju/patrolu/jeepie/pajero ? czy jest -/0/+ ??
jesli -/+ to ile *

Autor:  radzik071 [ śr lut 25, 2015 9:12 am ]
Tytuł:  Re: kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy

powinno być na +

trzeba by poszukać w necie ile dokładnie dla vitary

Autor:  danthe [ śr lut 25, 2015 9:26 am ]
Tytuł:  Re: kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy

Jakakolwiek ingerencja w wahacze (polcalmini i inne przesuwanie) powoduje zmianę tego parametru. A w Vitarze nie ma chyba możliwości regulacji kąta wyprzedzenia.

Autor:  gutek.a4 [ śr lut 25, 2015 9:47 am ]
Tytuł:  Re: kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy

Generalnie to możesz regulować kąt dystansem amora, dla vitary 1,6 kąt to 1 stopień.

Autor:  panteclaw [ śr lut 25, 2015 10:18 am ]
Tytuł:  Re: kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy

Bardzo dzięki za odp.

Ogólnie to nie chodzi o możliwości ustawiania w vitarze tylko o samą idee, dla tego też podałem że może być samurai patrol jeep pajero.

Wkładam do vitary sztywny most na przód, stąd takie pytanie.
Naczytałem się że przy minusowym koła nie chcą wracać na swoje miejsce, są problemy z utrzymaniem kierunku na wprost przy szybszej jeździe,
inni piszą że w mercedesach jest minus, następni ze w bmw jest na plusie,
jedni że gdy auto ma napęd na tył i silnik z tyłu dajemy na -, gdy auto ma napęd na 4 dajemy na 0, gdy naped na przod silnik z przodu to na plus - paranoja i bądź tu mądry,

Teraz ktoś zada pytanie jak można ustawić ten kąt na zwrotnicy w sztywnym moście - otóż sprawa banalnie prosta, wystarczy "dupkę" mostu dać wyżej i robi się minus, można dać niżej i robi się plus, stąd to pytanie.

Na logikę w sztywnym moście na zwrotnicy sprawa pewnie wygląda tak jak standardowym wózku sklepowym.
*jeśli damy na minus to sworzeń tak jakby pcha koło, przez co koła próbują znaleźć najlżejszy punkt "oporu" (przykładowo pchasz wózek do przodu, i próbując jechać teraz nim do tyłu kółka zawsze sie obrócą)
*jeśli damy na plus to sworzeń tak jakby koło ciągnie za sobą czyli nie ma możliwości by koło nie ustawiło się do kierunku jazdy na wprost (przykładowo pchanie wózka do przodu, bądź w bok - kółka ustawią się tak samo)
*nie wiem tylko jak wygląda tutaj kwestia 0, opierając się na przykładzie wózka, jeśli sworzeń będzie równo z kołem, może wystąpić sytuacja w której kółko postawi się w poprzek,

teraz należy wziąć poprawki:
- nie uwzględniałem możliwości kontrolowania kół (ukł. kierowniczy w wózku nie występuje)
- zakładam że oba koła są identyczne
- nie uwzględniałem że koła w wózku obracają się o 360* a w aucie może o jakies 75*

reasumując w moim przypadku powinno być przykładowo od 0 do +3*
jeśli źle myślę poprawcie mnie, jeśli założenie jest dobre proszę o potwierdzenie :mrgreen:

P.S wiem że w drifcie daje się kąt wyprzedzenia zwrotnicy na mega minus(stąd tak kozacko kładące się koło wleczone podczas skrętu), ale tutaj chodzi wyłącznie o kąt pochylenia koła (większa powierzchnia styku kół z ziemią = większa przyczepność kół przednich), mimo mega minusa koła "wracają" tak by się wydawało - tylko że tam występują całkiem inne siły, z resztą na sztywnym moscie nie mamy za bardzo możliwości regulacji kąta pochylenia koła. nie ma jednak sensu dalej ciągnąć tematu o drifcie, ponieważ chodzi tutaj o terenówki, jazdę na wprost, powracanie kierownicy, :mrgreen: :lol:

Autor:  danthe [ śr lut 25, 2015 10:34 am ]
Tytuł:  Re: kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy

Powinien być tak jak jest w dokumentacji i zazwyczaj jest to "+" jak już pisali inni - lepsze prowadzenie i brak kłopotów z powrotem kierownicy.
Ustaw na "0" lub "-" w samochodzie gdzie powinno być na "+" i przejedź się po asfalcie. Zobaczysz jak trudno jest utrzymać się we własnym pasie :) Podobny efekt uzyskasz dokręcając maglownicę mocno tak żeby kierownica nie wracała.

W mercedesach tylno-napędowych może i jest na "-" ale tam jest inaczej to poustawiane wszystko - koła się mocno wykładają przy skręcie.

Autor:  kostuch [ śr lut 25, 2015 12:10 pm ]
Tytuł:  Re: kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy

panteclaw pisze:
inni piszą że w mercedesach jest minus, następni ze w bmw jest na plusie,
jedni że gdy auto ma napęd na tył i silnik z tyłu dajemy na -, gdy auto ma napęd na 4 dajemy na 0, gdy naped na przod silnik z przodu to na plus - paranoja i bądź tu mądry,

Chyba ci się pomylił kąt wyprzedzenia ze zbieżnością.
W tylnonapędowych autach koła mają tendencję do "rozjeżdżania się", więc są ustawiane bardziej zbieżnie niż w przednionapędowych.
Wyprzedzenie zwrotnicy powinno być zawsze dodatnie.
"Kładzenie się koła" w zakręcie jest efektem bardzo dużego wyprzedzenia. Kiedyś tak sobie ustawiłem w samuraiu (bo mam regulowane wachacze). Wyglądało kozacko, ale jeździć się na tym bez wspomagania nie dało :mrgreen:

Autor:  danthe [ śr lut 25, 2015 12:31 pm ]
Tytuł:  Re: kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy

W mercedesie w210 jest +5*:
zbieżnośc kół przód 0*10' +/- 10' ustawiać w stanie niezaładowanym
pochylenie koła przód -0*,37' +/- 20' z regulacją
wyprzedzenie sworznia zwrotnicy 5*22' +/- 30' z regulacją
zbierznośc kół tył 0*33' +/- 07'
pochylenie koła tył -1*30' +/- 30' - bez regulacji

Autor:  panteclaw [ śr lut 25, 2015 1:31 pm ]
Tytuł:  Re: kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy

no i wszystko jasne, bardzo dziękuję wszystkim za pomoc,

Autor:  radzik071 [ czw lut 26, 2015 1:14 am ]
Tytuł:  Re: kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy

powinno być na +

Ale...
Mamy toykę z wstawionym sztywnym mostem i kąt zwrotnicy jest -6 stopni

Jak to zobaczyliśmy stwierdziliśmy, że się nie będzie dało jeździć i ja mówiłem, że kierownica nigdy po zakręcie nie wróci na swoje miejsce.
Nie wiem co to za czary ale wraca i jeździ się dobrze :)

mimo wszystko nie polecam

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+01:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/