Na szybko HOW-TO do softu.
Kiedyś się to zaszyje w programie...
Cytuj:
Założenie:
Kabelek został poprawnie zainstalowany w systemie i widoczny jest w menedżerze urządzeń jako port COM.
Settings
--------
Klikamy 'Detect Interface Hardware'.
Powinien pokazać się numer seryjny a na pasku statusu pokazać się nazwa modelu na zielonym tle.
W 'COM Settings' wybieramy:
- port na którym zainstalowany jest interfejs
- prędkość transmisji (w zależności od ECU i modelu interfejsu: 7812, 15625 lub 19200)
- bits 8
- parity NONE
- stop bits 1
- flow control NONE
Klikamy 'Open Port'
Na pasku statusu powinien pokazać się na zielono "COM status: OPEN".
Zmiana parametrów portu dostępna ponownie po kliknięciu 'Close Port'.
W 'Logfiles Settings' ustawiamy katalog w którym będą zapisywane logi z monitoringu i opcjonalnie max wielkość logu.
'Log option' określa czy będą logowane surowe dane przesyłane z ECU czy przekonwertowane do wartości rzeczywistych.
W 'Mode settings' można wybrać uproszczony interfejs użytkownika (basic) lub zaawansowany (advanced).
Po zaznaczeniu opcji 'autostart' program od razu po uruchomieniu rozpoczyna monitorowanie i/lub logowanie.
Opcji autostart należy używać gdy mamy przetestowaną stabilną konfigurację sprzętową (np. nie zmienia się port COM)
i chcemy aby dane zbierały się automatycznie po uruchomieniu (np. SDMon umieszczony w autostarcie windows).
Parametry te należy po ustawieniu zapisać 'Save Configuration'.
Po poprawnym ustawieniu parametrów należy w 'ECU Settings' dokonać detekcji modelu ECU w aucie (zalecane) lub wybrać go ręcznie.
Po wykryciu znanego modelu, na pasku statusu pokaże się na zielono jego symbol.
'Refresh rate' określa jak często ECU będzie odpytywany o parametry pracy.
Gauges
------
Wskaźniki pokazują parametry pracy silnika (pod warunkiem, że wybrano je do listy odświeżania w zakładce 'Tables').
Odświeżanie działa od momentu jego uruchomienia przez 'Start Refreshing'.
Jeżeli zaznazony zostanie checkbox 'Draw chart during refresh', na bieżąco będzie również rysowany wykres w zakładce 'Live Chart'.
Suwak 'Wheels calibration' służy do bieżącego korygowania wyświetlanej prędkości po zmianie wielkości kół i/lub przełożeń.
Przycisk 'Default' przywraca kalibrację zapisaną w pliku konfiguracyjnym. Ustawioną kalibrację można zapisać klikając
'Save settings' na poprzedniej zakładce.
'Start Logging' rozpoczyna logowanie parametrów do pliku bez odświeżania wskaźników - zalecane jeżeli jest zbierane dużo parametrów,
nie ma warunków do bieżącej analizy pracy silnika (bo jedziemy) lub chcemy później analizować plik offline.
DTCs i FLAGs
------------
'Check DTCs' wyświetla bieżące i historyczne błędy (odpowiednio w oknach 'Current DTCs' i 'Stored DTCs').
'Check FLAGs' wyświetla bieżący status ECU.
'Reset ECU' kasuje błędy i gasi CheckEngine (pod warunkiem, że przyczyna błędów została usunięta).
Live Data
---------
Wyświetla surowe dane otrzymane z ECU i przeliczone na rzeczywiste wartości.
Wartości dwubajtowe (w kolorach) są dodatkowo przeliczane w małej tabelce. Jeżeli odczytywany jest tylko starszy bajt, wartość
jest przedstawiana na niebiesko jako przybliżona, dla tylko młodszego bajtu jest wyświetlane na czerwono ostrzeżenie.
'Click to refresh once' pobiera parametry z ECU jednorazowo (na podstawie konfiguracji w zakładce 'Tables')
Checkbox 'Refresh all' powoduje że z ECU pobrane zostaną na żądanie wszystkie dostępne parametry.
'Free query' pozwala wysłać do ECU dowolne polecenie (pod warunkiem, że znamy jego składnię).
Jeżeli jest uruchomione cykliczne odświeżanie i/lub logowanie w zakładce 'Gauges', to możliwość odpytywania ad-hoc jest zablokowana.
Live Chart
----------
Jeżeli został zaznaczony checkbox 'Draw chart during refresh' w zakładce 'Gauges', podczas odświeżania rysowany jest wykres.
Zatrzymanie odświeżania powoduje zatrzymanie rysowania wykresu. Na wykresie mieści się 60 próbek w trybie fifo.
Wykres można skalować i przesuwać w osi X, przeciągając myszką po interesującym fragmencie.
Wartości parametrów można zobaczyć zaznaczając checkbox 'Show values'.
Wizualizowane wykresy można ukrywać wybierając odpowiednie checkboxy po prawej stronie i następnie klikając 'Update chart'.
Charts Viewer
-------------
Zapisany podczas logowania plik można otworzyć do analizy.
Format pliku to "YYYY-MM-HH HH24_MI_SS-sdlog.csv" czyli data i godzina rozpoczęcia logowania.
Wykres można skalować i przesuwać w osi X, przeciągając myszką po interesującym fragmencie.
Wartości parametrów można zobaczyć zaznaczając checkbox 'Show values'. W przypadku dużej ilości próbek na wykresie,
nie należy używac tej opcji bo wykres robi się nieczytelny.
Wizualizowane wykresy można ukrywać wybierając odpowiednie checkboxy po prawej stronie i następnie klikając 'Update chart'.
Tables
------
Tabele tylko do odczytu (referencyjne):
ECU table - spis obsługiwanych modeli ECU i orientacyjnie gdzie były stosowane
FUNCTION table - spis obsługiwanych funkcji ECU
DTC table - spis obsługiwanych błędów ECU
FLAG table - spis obsługiwanych statusów ECU
Tabele mapowań:
FUNCTION MAP table - przypisanie funkcji do adresu
DTC MAP table - przypisanie kodu błędu
FLAG MAP table - przypisanie statusu
Tabela przeliczników:
Factors table - mnożniki i przesunięcia dla odczytywanch z ECU wartości
Tabela runtime:
Refresh and Log - definicje, które funkcję będą odświeżane a które logowane do pliku
Kliknięcie w pierwszą kolumnę tabel ECU lub FUNCTION powoduje założenie filtra na tabele edycyjne.
Np. kliknięcie na 1103 w tabeli ECU i BATT w tabeli FUNCTION, ograniczy wyświetlane zestawy danych w tabelach mapowań i tabelach
przeliczników oraz runtime.
Przyciski 'Refresh' zdejmują filtry z poszczególnych tabel.
W tabeli runtime checkboxami zaznacza się, które funkcje zostaną pobrane z ECU w procesie odświeżania i/lub logowania.
Uwaga: funkcje zaznaczone do logowania zostaną automatycznie zaznaczone jako funkcje do odświeżenia, ale nie na odwrót!
'Commit' zapisuje zmiany. Na ich podstawie będą odświeżane wskaźniki w 'Gauges', dane w 'Live data' i wykres 'Live chart'.
'Checked only' wyświetla tylko te funkcje, które będą odświeżane lub logowane.
Tabele mapowań są wstępnie skonfigurowane na podstawie informacji dostępnych w internecie, ale ze względu na brak możliwości
przetestowania wszystkich modeli ECU, mogą zawierać błędy. Użytkownik może sam zmienić definicje mapowań.
Przypadki błędów w mapowaniach:
Np.
Wykryty został ECU=1103.
Po kliknięciu w funkcję VSS (speed sensor) widać, że jest ona zdefiniowana jako dostępna pod adresem 7.
Jeżeli zmiana prędkości auta powoduje zmiany odczytów pod innym adresem niż 7 (widoczne w zakładce 'Live Data'), to należy
w kolumnie Address wpisać odpowiedni adres i zapisać przez 'Commit'.
Np.
Wykryty został ECU=1112.
Po kliknięciu w funkcję BATT (Battery Voltage) widać, że jest ona mnożona przez współczynnik 0.078 aby uzyskać rzeczywistą wartość.
Jeżeli wyświetlana wartość jest różna od wskazanej woltomierzem, to należy ten współczynnik skorygować i zapisać przez 'Commit'.
Uwaga: Przesunięcie, czyli kolumna offset używana jest dla funkcji posiadających wartości ujemne (np. dla WTS minimalna wartość
odczytana z ECU odpowiada dla tego ECU -40 stopni Celciusa).
Np.
Wykryty został ECU=1601.
Po kliknięciu w funkcję FLAG1 widać, że bit 4 wskazuje na położenie przepustnicy 'IDLE_SW'. Jeżeli wciskanie pedału gazu powoduje,
że zmienia się inny bit, należy w tej tabeli zmienić mapowanie i zapisać przez 'Commit'.
itd...