| suzuki.info.pl http://suzuki.a-ng.eu/forum/ |
|
| Software do kabelka http://suzuki.a-ng.eu/forum/viewtopic.php?f=25&t=8996 |
Strona 1 z 1 |
| Autor: | kostuch [ wt gru 18, 2012 12:23 pm ] |
| Tytuł: | Software do kabelka |
Kiedyś był wątek o kabelku diagnostycznym. Miał powstać do niego software alternatywny dla rhinoview. No i tak się złożyło, że pod choinkę mogę udostępnić pierwszą wersję, której nie jest wstyd pokazać Jakby ktoś chciał, to pisać pw - nie zrobiłem sobie jeszcze www, więc na razie mogę tylko puścić meilem. Instalka to niecałe 4MB... ale najpierw (jeżeli ktoś nie ma) trzeba sobie jednorazowo zainstalować runtime .net i db: http://www.microsoft.com/en-us/download ... x?id=24872 http://www.microsoft.com/en-us/download ... px?id=5783 Testowane na win XP, ale powinno działać na wszystkich nowszych windach (a może i przez wine). Soft jest freeware. Support jest proporcjonalny do ceny softu |
|
| Autor: | piotrk [ wt gru 18, 2012 1:00 pm ] |
| Tytuł: | Re: Software do kabelka |
mega fajnie Jakaś przejściówka ze standardowego interface'u OBD na wtyczkę ALDL? czy może trzeba sobie wyrzeźbić coś, w stylu: RS232 na megaspeszyledyszyn sygnał? Nie rozgryzałem sygnałów do/z sterownika, bo zbyt egzotycznym mi się wydał a i potrzeby nie było. |
|
| Autor: | kostuch [ wt gru 18, 2012 1:30 pm ] |
| Tytuł: | Re: Software do kabelka |
piotrk pisze: Jakaś przejściówka ze standardowego interface'u OBD na wtyczkę ALDL? czy może trzeba sobie wyrzeźbić coś, w stylu: RS232 na megaspeszyledyszyn sygnał? Eeee... nie rozumiem pytań Interfejsem jest ten kabelek, którym hienowałem. Z jednej strony wlutowujesz w wiązkę, z drugiej wtykasz w laptopa i już. |
|
| Autor: | piotrk [ wt gru 18, 2012 1:52 pm ] |
| Tytuł: | Re: Software do kabelka |
Aha, w takim razie epizod hienowania speszaledyszyn kabelkiem mnie ominął chyba, stąd moje lamerskie pytania odnośnie sygnałów używanych przy transmisji (i de facto sposobu tejże transmisji), bo ja mam np. u siebie w sterowniku gniazdo ALDL z którym nie specjalnie wiem co zrobić, a służy właśnie do diagnostyki. Wiem, że są przejściówki z OBDII na ALDL. Nie kasztanie zatem dalej |
|
| Autor: | kostuch [ wt gru 18, 2012 3:01 pm ] |
| Tytuł: | Re: Software do kabelka |
piotrk pisze: Wiem, że są przejściówki z OBDII na ALDL. Nie chcę ci burzyć światopoglądu, ale jesteś w tzw. mylnym błędzie To że gniazdo ma kształt taki jak w pojazdach z interfejsem OBD2, nie oznacza że jest tam protokół OBD2. Po prostu jest inny kształt wtyczki i wtedy stosuje się takie fizyczne przejściówki z kształtu aldl->obd. Poza tym aldl (używany np przez stare GM) i sdl (używany przez stare suzuki) nie mają ze sobą wiele wspólnego. Dla utrudnienia - w niektórych gniazdach o kształcie obd2 można znaleźć jednocześnie protokoły OBD1 i OBD2. Dla dodatkowego zaciemnienia - występowało "OBD1 over OBD2", czyli stary protokół komunikacyjny w nowej warstwie transportowej. Generalnie: Firmy motoryzacyjne nie ułatwiają zadania i można się doktoryzować do upadłego |
|
| Autor: | piotrk [ wt gru 18, 2012 3:27 pm ] |
| Tytuł: | Re: Software do kabelka |
kostuch wiem, wiem, wiem. Kiedyś przeszedłem tą ścieżkę i wiem jakie to skomplikowana w autach z lat 90tych. Stąd moje niezrozumiałe na pierwszy rzut oka pytania Przejściówki są na pewno i nie jest to tylko przejście fizyczne, w sensie kształtu wtyczki i kolejności pinów, ale także sygnałowe, gdzie poziomy napięć są dostosowane. Oczywiście do suzuki są dostępne ... domyślasz się jak Protokoły to kolejny temat, ale jak już Ci się uda coś tam "zagadać" lub "podsłuchać" to protokół można próbować zaimplementować (oczywiście kolejne problemy: skąd brać wiedzę, jakie są maszyny stanów, co można zmienić, jaki jest format danych). I tak dalej i tak dalej ... Tak czy siak dla mnie to nieogarnialny temat. Można zrobić doktorat, na co naprawdę nie mam ochoty koniec kasztanów, bo nie długo nie będzie wiadomo o co chodzi |
|
| Autor: | kostuch [ śr gru 19, 2012 3:17 pm ] |
| Tytuł: | Re: Software do kabelka |
Na szybko HOW-TO do softu. Kiedyś się to zaszyje w programie... Cytuj: Założenie:
Kabelek został poprawnie zainstalowany w systemie i widoczny jest w menedżerze urządzeń jako port COM. Settings -------- Klikamy 'Detect Interface Hardware'. Powinien pokazać się numer seryjny a na pasku statusu pokazać się nazwa modelu na zielonym tle. W 'COM Settings' wybieramy: - port na którym zainstalowany jest interfejs - prędkość transmisji (w zależności od ECU i modelu interfejsu: 7812, 15625 lub 19200) - bits 8 - parity NONE - stop bits 1 - flow control NONE Klikamy 'Open Port' Na pasku statusu powinien pokazać się na zielono "COM status: OPEN". Zmiana parametrów portu dostępna ponownie po kliknięciu 'Close Port'. W 'Logfiles Settings' ustawiamy katalog w którym będą zapisywane logi z monitoringu i opcjonalnie max wielkość logu. 'Log option' określa czy będą logowane surowe dane przesyłane z ECU czy przekonwertowane do wartości rzeczywistych. W 'Mode settings' można wybrać uproszczony interfejs użytkownika (basic) lub zaawansowany (advanced). Po zaznaczeniu opcji 'autostart' program od razu po uruchomieniu rozpoczyna monitorowanie i/lub logowanie. Opcji autostart należy używać gdy mamy przetestowaną stabilną konfigurację sprzętową (np. nie zmienia się port COM) i chcemy aby dane zbierały się automatycznie po uruchomieniu (np. SDMon umieszczony w autostarcie windows). Parametry te należy po ustawieniu zapisać 'Save Configuration'. Po poprawnym ustawieniu parametrów należy w 'ECU Settings' dokonać detekcji modelu ECU w aucie (zalecane) lub wybrać go ręcznie. Po wykryciu znanego modelu, na pasku statusu pokaże się na zielono jego symbol. 'Refresh rate' określa jak często ECU będzie odpytywany o parametry pracy. Gauges ------ Wskaźniki pokazują parametry pracy silnika (pod warunkiem, że wybrano je do listy odświeżania w zakładce 'Tables'). Odświeżanie działa od momentu jego uruchomienia przez 'Start Refreshing'. Jeżeli zaznazony zostanie checkbox 'Draw chart during refresh', na bieżąco będzie również rysowany wykres w zakładce 'Live Chart'. Suwak 'Wheels calibration' służy do bieżącego korygowania wyświetlanej prędkości po zmianie wielkości kół i/lub przełożeń. Przycisk 'Default' przywraca kalibrację zapisaną w pliku konfiguracyjnym. Ustawioną kalibrację można zapisać klikając 'Save settings' na poprzedniej zakładce. 'Start Logging' rozpoczyna logowanie parametrów do pliku bez odświeżania wskaźników - zalecane jeżeli jest zbierane dużo parametrów, nie ma warunków do bieżącej analizy pracy silnika (bo jedziemy) lub chcemy później analizować plik offline. DTCs i FLAGs ------------ 'Check DTCs' wyświetla bieżące i historyczne błędy (odpowiednio w oknach 'Current DTCs' i 'Stored DTCs'). 'Check FLAGs' wyświetla bieżący status ECU. 'Reset ECU' kasuje błędy i gasi CheckEngine (pod warunkiem, że przyczyna błędów została usunięta). Live Data --------- Wyświetla surowe dane otrzymane z ECU i przeliczone na rzeczywiste wartości. Wartości dwubajtowe (w kolorach) są dodatkowo przeliczane w małej tabelce. Jeżeli odczytywany jest tylko starszy bajt, wartość jest przedstawiana na niebiesko jako przybliżona, dla tylko młodszego bajtu jest wyświetlane na czerwono ostrzeżenie. 'Click to refresh once' pobiera parametry z ECU jednorazowo (na podstawie konfiguracji w zakładce 'Tables') Checkbox 'Refresh all' powoduje że z ECU pobrane zostaną na żądanie wszystkie dostępne parametry. 'Free query' pozwala wysłać do ECU dowolne polecenie (pod warunkiem, że znamy jego składnię). Jeżeli jest uruchomione cykliczne odświeżanie i/lub logowanie w zakładce 'Gauges', to możliwość odpytywania ad-hoc jest zablokowana. Live Chart ---------- Jeżeli został zaznaczony checkbox 'Draw chart during refresh' w zakładce 'Gauges', podczas odświeżania rysowany jest wykres. Zatrzymanie odświeżania powoduje zatrzymanie rysowania wykresu. Na wykresie mieści się 60 próbek w trybie fifo. Wykres można skalować i przesuwać w osi X, przeciągając myszką po interesującym fragmencie. Wartości parametrów można zobaczyć zaznaczając checkbox 'Show values'. Wizualizowane wykresy można ukrywać wybierając odpowiednie checkboxy po prawej stronie i następnie klikając 'Update chart'. Charts Viewer ------------- Zapisany podczas logowania plik można otworzyć do analizy. Format pliku to "YYYY-MM-HH HH24_MI_SS-sdlog.csv" czyli data i godzina rozpoczęcia logowania. Wykres można skalować i przesuwać w osi X, przeciągając myszką po interesującym fragmencie. Wartości parametrów można zobaczyć zaznaczając checkbox 'Show values'. W przypadku dużej ilości próbek na wykresie, nie należy używac tej opcji bo wykres robi się nieczytelny. Wizualizowane wykresy można ukrywać wybierając odpowiednie checkboxy po prawej stronie i następnie klikając 'Update chart'. Tables ------ Tabele tylko do odczytu (referencyjne): ECU table - spis obsługiwanych modeli ECU i orientacyjnie gdzie były stosowane FUNCTION table - spis obsługiwanych funkcji ECU DTC table - spis obsługiwanych błędów ECU FLAG table - spis obsługiwanych statusów ECU Tabele mapowań: FUNCTION MAP table - przypisanie funkcji do adresu DTC MAP table - przypisanie kodu błędu FLAG MAP table - przypisanie statusu Tabela przeliczników: Factors table - mnożniki i przesunięcia dla odczytywanch z ECU wartości Tabela runtime: Refresh and Log - definicje, które funkcję będą odświeżane a które logowane do pliku Kliknięcie w pierwszą kolumnę tabel ECU lub FUNCTION powoduje założenie filtra na tabele edycyjne. Np. kliknięcie na 1103 w tabeli ECU i BATT w tabeli FUNCTION, ograniczy wyświetlane zestawy danych w tabelach mapowań i tabelach przeliczników oraz runtime. Przyciski 'Refresh' zdejmują filtry z poszczególnych tabel. W tabeli runtime checkboxami zaznacza się, które funkcje zostaną pobrane z ECU w procesie odświeżania i/lub logowania. Uwaga: funkcje zaznaczone do logowania zostaną automatycznie zaznaczone jako funkcje do odświeżenia, ale nie na odwrót! 'Commit' zapisuje zmiany. Na ich podstawie będą odświeżane wskaźniki w 'Gauges', dane w 'Live data' i wykres 'Live chart'. 'Checked only' wyświetla tylko te funkcje, które będą odświeżane lub logowane. Tabele mapowań są wstępnie skonfigurowane na podstawie informacji dostępnych w internecie, ale ze względu na brak możliwości przetestowania wszystkich modeli ECU, mogą zawierać błędy. Użytkownik może sam zmienić definicje mapowań. Przypadki błędów w mapowaniach: Np. Wykryty został ECU=1103. Po kliknięciu w funkcję VSS (speed sensor) widać, że jest ona zdefiniowana jako dostępna pod adresem 7. Jeżeli zmiana prędkości auta powoduje zmiany odczytów pod innym adresem niż 7 (widoczne w zakładce 'Live Data'), to należy w kolumnie Address wpisać odpowiedni adres i zapisać przez 'Commit'. Np. Wykryty został ECU=1112. Po kliknięciu w funkcję BATT (Battery Voltage) widać, że jest ona mnożona przez współczynnik 0.078 aby uzyskać rzeczywistą wartość. Jeżeli wyświetlana wartość jest różna od wskazanej woltomierzem, to należy ten współczynnik skorygować i zapisać przez 'Commit'. Uwaga: Przesunięcie, czyli kolumna offset używana jest dla funkcji posiadających wartości ujemne (np. dla WTS minimalna wartość odczytana z ECU odpowiada dla tego ECU -40 stopni Celciusa). Np. Wykryty został ECU=1601. Po kliknięciu w funkcję FLAG1 widać, że bit 4 wskazuje na położenie przepustnicy 'IDLE_SW'. Jeżeli wciskanie pedału gazu powoduje, że zmienia się inny bit, należy w tej tabeli zmienić mapowanie i zapisać przez 'Commit'. itd... |
|
| Autor: | kostuch [ wt sty 01, 2013 10:08 pm ] |
| Tytuł: | Re: Software do kabelka |
FYI Nowa wersja do ściągnięcia. Parę błędów usuniętych, parę dodanych http://www.skeletondevices.com/sdmon.html |
|
| Autor: | kostuch [ czw sty 17, 2013 2:43 pm ] |
| Tytuł: | Re: Software do kabelka |
FYI Nowa wersja 1.05 do ściągnięcia. Parę błędów usuniętych, parę dodanych http://www.skeletondevices.com/sdmon.html |
|
| Autor: | Randal [ czw gru 05, 2013 8:37 pm ] |
| Tytuł: | Re: Software do kabelka |
Czy taki kabelek jest gdzieś jeszcze w sprzedaży? Albo ktoś wie od czego taki kabelek można zaadopotować? |
|
| Autor: | NuVo [ czw gru 05, 2013 8:59 pm ] |
| Tytuł: | Re: Software do kabelka |
cenzura... ugodziłeś Kostucha w sam środek serca Po za tym nie czytasz co zostało napisane w tym wątku |
|
| Autor: | kostuch [ pt gru 06, 2013 2:11 pm ] |
| Tytuł: | Re: Software do kabelka |
Jak ktoś chce posiąść magiczny kabelek, to PW. A tak "bajdełej", apropos mojego softu, to z powodu permanentnego braku czasu jego rozwój jest hmmm... niezbyt szybki. Jakby ktoś przypadkiem znał .Net, nudził się oraz chciał zostać sławnym, podziwianym i adorowanym przez ubłoconą zgraję facetów w militarnych wdziankach |
|
| Strona 1 z 1 | Strefa czasowa UTC+01:00 |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |
|