Jeśli ktoś to ma w swojej vitarce dotyczy 1.6 8v to opiszę krok po kroku jak się tego pozbyć

Głupiejące obroty ( do ok 4 tyś.) za wysokie wolne, falowanie, podnoszenie po włączeniu wentylatora wnętrza lub świateł i prawdopodobnie wszystkie opisane na forum przypadki. Potrzebne gadżety to : nożyk do tapet, środek do czyszczenia przepustnic, silikon DIRKO nie jakiś zwykły za 2,5zł. Zestaw do do docinania uszczelek ELRING (opcja środek MILITEC 1 K2 50ml redukujący tarcie) Klucze 10, 12, nasadowe i płaskie, wkrętaki krzyżakowy i płaski, klucz dynamometryczny opcja, kompresor.
1. Spuścić płyn chłodniczy, zdemontować termostat, poskładać do kupy

bez termostatu. Zalać wodą i porządnie kilkakrotnie przepłukać układ z dodatkiem czegoś do tego służącym dostępnym w każdym sklepie moto. lub na stacji paliw. Nie zalewamy wody lub płynu po przepłukaniu.
2. Odkręcić rurę ssącą od góry dwie nakrętki 10, opaska na gumowym wężu dolotu powietrza i 4 śruby klucz 12.
3. Wiadomo - odpinamy linkę gazu, wężyki podciśnienia oraz wtyczki wtryskiwacza razem z zaworem ICS (taki na dwie śrubki, dwa kabelki z tego idą) i wtyczkę TPS (czarne coś trzy kabelki na osi przepustnicy
UWAGA NIE ODKRĘCAMY TEGO OD KORPUSU) Wężyk powrotu paliwa z regulatora ciśnienia paliwa (opaska ślimakowa)
4.Odkręcić dwie śrubki wlotu paliwa do wtryskiwacza klucz 10. Sprawdź stan oringu, jeśli lipa wymień i posmaruj lekko smarem przed montażem, nie podwinie się.
5. Odkręcamy cztery śruby (długie szpilki) klucz nasadowy 12 od góry korpusu wtryskiwacza **
CZYNNOŚĆ BEZ PŁYNU W UKŁADZIE *** (inaczej się wyleje pewnie do kolektora ssącego na złość). Podnosimy ostrożnie korpus wtryskiwacza do góry, pod spodem znajduje się uszczelka "zdrewniała" zapewne i może popękać ale nic to

Potrzebna będzie w całości do sklonowania nowej. Jeśli została przyklejona do kolektora ssącego to dobrze trzeba ją odkleić przy pomocy nożyka do tapet (to narzędzie będzie wręcz niezbędne).
6. Odkręcamy zawór obejściowy **
ODPOWIEDZIALNY ZA "TERKOTANIE" PO WŁĄCZENIU ŚWIATEŁ LUB DMUCHAWY NA BIEGU JAŁOWYM** (dwie śrubki dwa kabelki) pod zaworem znajduje się gumowa uszczelka
UWAGA może być nieco ciągliwa. Jeśli otworki 3 sztuki są nieregularne to należy nożykiem do tapet lub żyletką "LECIUTKO" je wyrównać tzn. udrożnić. Nowa uszczelka w serwisie kosztuje 65 zł. Przy pomocy cienkiego wkrętaka lub czegoś podobnego naciskamy lekko tłoczek w środkowym otworku zaworu. Powinien bez oporów dać się wcisnąć i samoczynnie powrócić. I tak jest zasyfiały więc potraktuj otworki środkiem do czyszczenia przepustnic (koniecznie takim, rozpuszcza nagary i gumę jej resztki wlazły w zaworek jak pryśniesz zobaczysz jak się pięknie wyczyści) Zaworek musi być czysty i bez zacięć poddawać się lekkiemu naciskowi i powracać. Do zaworka dla pewności odrobina MILITECU.
7.Teraz odkręcamy dwie śrubki od góry korpusu wtrysku wkrętak krzyżakowy. No i mamy dwie połówki i kolejną uszczelkę też do skopiowania. Uszczelki docinamy z zestawu ELRING dostępnego w każdym szanującym się sklepie motoryzacyjnym, materiał na uszczelki właściwy łatwo się poddaje nożykowi do tapet.
Sprawdzamy stan iglicy wtryskiwacza
OSTROŻNIE !! Jeśli jest czysta to nie kombinujemy. Przepłukujemy otworki w korpusie środkiem do przepustnic i sprężonym powietrzem, odkładamy tą część z wtryskiwaczem na bok.
8. Dolna część korpusu ta z przepustnicą ma wbudowany zawór obejściowy ( normalnie opływa go płyn chłodniczy, nie teraz

) Od spodu korpusu znajduje się maleńka śrubka, wykręcamy. Odkręcamy trzy śrubki krzyżakowe dekielka zaworu, jeśli uszczelka cała to zostawiamy. Kiedy widzimy syf to rozkręcamy. Wewnątrz znajduje się czarny stożek regulujący przepływ powietrza. Wokół niego jest okrągła blaszka odkręcamy przy pomocy wkrętaka. Wyciągamy blaszkę, iglicę zaworu i sprężynę. Wewnątrz widzimy coś w rodzaju termostatu. Traktujemy środkiem do przepustnic, powietrze, MILITEC i skręcamy. Jeśli nie zaznaczyliśmy ile wkręcić blaszkę to nic wystarczy zrównać ją z poziomem wylotu powietrza i tak by nie była widoczna maleńka śrubka blokująca którą odkręcaliśmy na początku. Wszystkie otworki środek do przepustnic i powietrze.
9. Teraz nowa uszczelka między połówki korpusu i na dwie śrubki skręcamy. Połówki skręcone, teraz montujemy zawór ICS, gumową uszczelkę wokół trzech otworków smarujemy bardzo delikatnie masą uszczelniającą DIRKO.
10. Przekładamy długie szpilki od góry korpusu i od spodu układamy nową uszczelkę tak aby śruby przeszły przez otwory w uszczelce (nie zawinie się przy montażu korpusu. Dokręcamy śruby momentem 33Nm.( tak wymyśliłem i jest ok.) Skręcamy wszystko do kupy zalewamy układ płynem, odpowietrzamy układ i cieszymy się idealnymi obrotami silnika. Dokręcamy potem śruby od góry "dociągamy".
Odnośnie falowania obrotów późniejszego trzasku (jakby przekaźnika) i ich wyrównania. Za to niezwykłe zjawisko odpowiedzialny jest elektrozawór brązowy, na pewno obluzowany (mocowany blaszką) Zdejmij na moment przewód podciśnienia z zaworu obroty natychmiast wzrosną. Falowanie to wynik nieszczelności zaworu. Dociska go blaszka przymocuj ją porządnie np. przy pomocy dużego wkrętaka tak żeby zawór nie miał luzu i będzie ok. Proste a cieszy
U mnie idealnie. Wszystkie wariacje z obrotami 22 letniej vitarki zakończone. Po uruchomieniu zimnego silnika obroty nie przekraczają 2 tyś. po chwili tj. ok.4min opadają do ok. 900 obr/min.
