Prawda jest taka, ze gdyby Bog popierał przedni naped chodzilibysmy na rekach, a tak chodzimy na czworaka zaraz po urodzeniu.
Rozkminiajac ten temat musisz najpierw sie dowiedziec z czym sie je zachowanie podsterowne i nadsterowne.
Podsterownosc (uogólniajac charakterystyczne dla aut FWD) to wyjezdzanie przodu auta na zewnatzr zakretu.
podsterownosci nie da sie kontrolowac (strzelenie z lewej w hamulec troche zaciesnia zakret ale nie jest to kontrola toru jazdy)
Nadsterownosc (charakterystyka aut RWD) to wyjezdzanie tylu auta na zewnatrz zakretu. W przeciwienstwie do podsterownosci jest to poslizg calkowicie kontrolowany (gaz-łacznik-kierownica)
Tu juz mozesz sobie odpowiedziec na pytanie czy wolisz miec stycznosc ze zjawiskiem ktore przy odrobinie umiejetnosci bedziesz kontrolowal czy nie (ale pozniej wpada w ten poslizg).
Moim zdaniem FWD niech biora ludzie bez pojecia o jezdzie, a RWD doswiadczeni ale z duuuuuzym zapasem rozsadku
Jezeli dochodzimy do aut typu 4x4 musimy wyodrebnic tez kilka karegorii
1)Z rozkladnem napedu 50:50
2)Auta z dołanczana automatycznie tylna osia
3)z rozkladem napedu 40:60 (i wiecej na tyl)
kategorii moze byc jeszcze conajmniej kilka, ale mysle ze te sa najpopularniejsze.
3 - Auta o podobnej charakterystyce jak RWD (czyli tez nadsterowne) ale jest to duzo bardziej neutralne zachowanie. Zeby naprawde przesadzic z poslizgiem trzeba sie sporo napracowac i miec troche kucy pod maska (Escort cosworth, sierra RS/4x4 itp)
2 - wg mnie auta bardzo niebezpieczne - przy ruszaniu haldex spisuje sie przyzwoicie, dolancza tyl i sie nie kopiemy jak oski, ale problem zaczyna sie podczas ostrzejszej jazdy. Tyl sie uslizguje na jakims zakrencie, komp dołancza tył i tam dostarcza wiecej mocy i wykrecamy
piekny piruet o ile po drodze nie napotkamy jakiegos slupa, drzewa czy innego auta. (tu przykladem moze byc octavia 4x4, Audi A3, Golf Synchro)
1 - niby auta, które powinny zachowywac sie w najbardziej neutralny sposób, ale jest jeszcze 1 parametr, który znaczaco wplywa na sposób sprowadzenia auta - ROZKLAD MAS NA OSIE.
Vitara jest bardzo nadsterowna, bo ma lekka pupe (do dzis sie nie dowiedzialem jaki jest rozklad mas), Subaru impreza czy forester jest minimalnie podsterowna, Audi A4 bardziej podsterowne - EVO z lekka tendencja do nadsterownosci
Zeby nie bylo nudno dodatkowo calkowicie inaczej zachowuja sie auta o róznym rozstawie osi.
Jezeli mamy dlugie auta (duzy rozstaw) duzo plynniej i bardziej przewidywalnie wpadaja w poslizgi, ale trudniej je wyprowadzic, natomiast auta z malym rozstawem osi sa bardziej "nerwowe" ale prosto nad nimi zapanowac.
Podobnie jest z rozstawem kół - im weziej tym auto bardziej przewidywalne
jezeli dodasz do tego wszytkiego mase calkowita auta, wysokosc srodka ciezkosci (subaryny sie przyjemnie prowadza wlasnie przez silnik boxer, ktory ma nisko srodek ciezkosci) i katy geometrii kół i zaleznosc tych wszytkich parametrów od siebie to na Twoje pytanie profesjonalnie pewnie Ci nikt nie odpowie
Kazde auto sie inaczej prowadzi i kazde jest przyjemne na swój sposób. ciekawie sie jezdzi malym SC 1.1 a i na A8 20TDI Q tez nikt nie bedzie narzekał
Jezeli chodzi o najbezpiecznejsze auto w zimie -
Subaru Forester 2.0T - przynajmniej z tych którymi sam jezdzilem