Teraz elektronika silnika. Opiszę schemat popularnego silnika o oznaczeniu 1z i mocy wyjściowej 90 koni. Wersje 110 konne mają trochę inną wiązkę elektryczną, inny sterownik silnika, inne turbo i jeszcze parę innych szczegółów.
Jeśli mamy już kompletny silnik to potrzebujemy jeszcze komputera, kompletnej wiązki ze złączem komputera, zaworu sterującego turbosprężarką i potencjometr pedału gazu. Przyda się też złącze diagnostyczne do podłączenia laptopa.
Dla ułatwienia wybieramy sterownik bez immobilaisera. Były dwa takowe- o oznaczeniach 028 906 021 C oraz FB.
Wiązka komputera jest w jednym kawałku. Z jednej strony znajduje się 68-pinowe złącze komputera, od niego odchodzi mnóstwo przewodów zakończonych różnymi wtyczkami. Większość usuniemy?
https://picasaweb.google.com/lh/photo/v ... directlinkPierwszy schemat to oryginalny schemat połączeń podzespołów tego silnika.
https://picasaweb.google.com/lh/photo/Q ... directlinkSchemat drugi to instalacja odchudzona do niezbędnego minimum zapewniającego pracę silnika.
https://picasaweb.google.com/lh/photo/5 ... directlinkJak widać nie jest to takie straszne. Większość niezbędnych podzespołów elektrycznych mamy już w silniku-pięć elementów zawiera pompa wtryskowa, G80 to część składowa trzeciego wtryskiwacza, czujniki temperatury silnika umieszczone są w jednej obudowie i wetknięte w plastikowy króciec płynu przy głowicy, G28 jest wetknięty w blok silnika. Z elementów zewnętrznych zostaje tylko pedał gazu i N-75 regulujący pracę turbiny. Złącza łączące te elementy zawiera wiązka, także nic nie trzeba przerabiać. Tak więc mając wiązkę musimy odnaleźć i zostawić następujące kostki:
- złącze sterownika ? 68pin
- złącze pompy wtryskowej ? 3pin
- złącze pompy wtryskowej ? 8pin
-duże zbiorcze okrągłe złącze przy głowicy-24pin
- złącze czujnika obrotów silnika pod pompą wtryskową ? 2pin
- złącze czujnika wzniosu iglicy 3-go wtryskiwacza ? 2pin
- złącze potencjometru pedału gazu ? 6pin
- złącze zaworu turbosprężarki ? 2pin
Z wiązki musimy odnaleźć też pojedyncze kabelki i inne złącza. Podaję nr pinu złącza komputera do którego prowadzi dany kabelek i co trzeba z nim zrobić:
- masa pin 1, 24, 46 ? połączyć z masą
- zasilanie pin 23, 38, 45, 68 ? połączyć z zasilaniem po przekręceniu kluczyka poprzez bezpiecznik
- linia diagnostyczna pin 61 ? połączyć ze złączem diagnostycznym
- doprowadzenie sygnału z alternatora pin 39 ? doprowadzić sygnał z alternatora z jego pinu nr 2
- zewrzeć styki złącza czujnika pedału sprzęgła piny 33 i 17
- zewrzeć styki złącza czujnika pedału hamulca piny 33 i 20
- odnaleźć złącze czujnika temperatury w dolocie piny 33 i 64 i albo go zamontować gdzieś przed kolektorem dolotowym albo zewrzeć styki poprzez opornik np. 1k? - wtedy komputer widzi 40 stopni w dolocie
- odnaleźć złącze 6-cio pinowe przepływomierza i albo go zamontować za filtrem powietrza, albo zewrzeć styki 1 i 6 poprzez diodę prostowniczą ? piny 19 i 13 komputera
- zewrzeć piny 40 i 41 ? zamiast czujnika ciśnienia atmosferycznego
Z głównej wiązki komputera to chyba tyle. Zostaje jeszcze podłączenie:
- świec żarowych poprzez przekaźnik i włącznik umieszczony w kabinie-można oczywiście zostawić oryginalne sterowanie z komputera
- czujnika ciśnienia oleju-wystaje z głowicy
- kontrolki ładowania alternatora-pin nr 3 kostki alternatora
- grubego przewodu ładowania alternatora do plusa
- rozrusznika
- czujnika temperatury-pin nr 4 złącza czujnika temperatury
- obrotomierza-pin nr 2 komputera-tego nie przetestowałem
- lampki check engine-pin nr 48 komputera-tego nie przetestowałem.
Dorzucę jeszcze schemat podłączenia złącza diagnostycznego.
https://picasaweb.google.com/lh/photo/b ... directlinkJak ktoś dostrzeże jakieś błędy w schemacie to proszę o korektę.
CDN...